Metodyka pracy naukowej i obsługa komputera
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | FIL-SL>Metpra |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy naukowej i obsługa komputera |
| Jednostka: | Wydział Filozoficzny |
| Grupy: |
Filozofia_SL_2025/2026_1(01) |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Tryb zajęć: | Stacjonarne |
| Skrócony opis: |
Kurs ma przygotować studentów do samodzielnego studiowania filozofii (poszukiwanie materiałów, zasady opisu bibliograficznego, podstawy warsztatu naukowego, sztuka dyskusji) oraz do pisania prostych prac z zakresu filozofii. W związku z tym prezentowane są szeroko rozumiane zagadnienia metodyczne oraz zagadnienia praktyczne (w tym przybliżane jest wykorzystywanie narzędzi informatycznych w praktyce naukowej filozofa). |
| Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do metodyki pracy naukowej. 2. Korzystanie z podręcznika internetowego, e-learning, pisanie podań. 3. Studia filozoficzne - charakterystyka różnych rodzajów zajęć dydaktycznych. 4. Specyfika różnych stylów uprawiania filozofii (na przykładzie filozofii współczesnej: racjonalizm-irracjonalizm, naturalizm-antynaturalizm), różne typy prac i wypowiedzi filozoficznych (formy tradycyjne, charakterystyka prac pisemnych we współczesnej filozofii akademickiej: streszczenia, sprawozdania, recenzje książek, artykuły filozoficzne, monografie). 5. Zaawansowana praca z edytorem tekstu: układ strony, formatowanie, edytowanie, praca w trybie "recenzji" (komentarze, tryb śledzenia zmian), tworzenie spisu treści. 6. Materiały naukowe w Internecie: wybrane strategie poszukiwania informacji, źródła wiedzy w Internecie, repozytoria wiedzy, czasopisma naukowe w sieci, selekcjonowanie źródeł. 7. Gromadzenie danych bibliograficznych, multiwyszukiwarki, bazy cytowań. 8. Bibliografia i odnośniki: bibliografie w praktyce badacza, sztuka tworzenia bibliografii załącznikowych, style opisu bibliograficznego w praktyce (styl harwardzki, UPJPII), tworzenie przypisów, funkcje przypisów w pracach naukowych. 9. Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych (struktura prezentacji, zawartość slajdów, estetyka slajdów) i przygotowanie do wygłoszenia referatu (praktyczne wskazówki). 10. Zasady pisania pracy dyplomowej: specyfika pracy dyplomowej, struktura pracy, wybór promotora i tematu, podstawowe wymogi typograficzne. 11. Sztuka rekonstruowania i analizowania tekstów filozoficznych, ćwiczenia z dyskusji i argumentacji - zajęcia praktyczne (wybrane tematy i lektury po konsultacji ze studentami). 12. O istocie pracy naukowej - dyskusja wokół książki "Jak być uczonym" M. Hellera. 13. Przedstawienie referatów i prezentacji (ćwiczenia praktyczne, dyskusja). |
| Literatura: |
Literatura podstawowa: M. Heller, Jak być uczonym, dowolne wydanie. Marek Aureliusz, Rozmyślania, dowolne wydanie w tłum. M. Reitera („Księga druga” i „Księga piąta”). P. Polak, K. Trombik, Metodyka pracy naukowej w filozofii: wprowadzenie do warsztatu cyfrowej humanistyki, Kraków 2023. Link do wersji cyfrowej: https://books.akademicka.pl/publishing/catalog/book/489 Seneka, Listy moralne do Lucyliusza, dowolne wydanie w tłum. W. Kornatowskiego („List LXX"). L. Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus, fragmenty dostępne online: https://sady.up.krakow.pl/wittgenstein.tlp.sens.htm Literatura uzupełniająca: U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tłum. G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007. J. Jadacki, Jak studiować filozofię, Warszawa 1996. K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001. M. Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk 2006. |
| Efekty uczenia się: |
Student: 1. Pisze proste rozprawki z samodzielnym doborem literatury (F1aK_U08). 2. Zna i stosuje zasady publikacji tekstu filozoficznego (F1aK_U10). 3. Posiada umiejętność komputerowej edycji tekstu oraz przygotowania tekstów filozoficznych według zadanych kryteriów z uwzględnieniem formatowania przypisów oraz cytowań, sporządzania abstraktów oraz bibliografii (F1aK_U16). 4. Efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania (F1aK_K04). |
| Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym warunkiem zaliczenia jest obecność podczas zajęć. Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Każdą następną nieobecność należy odrobić. Frekwencja poniżej 50% (w przypadku nieobecności nieusprawiedliwionych) skutkuje oceną niedostateczną. Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie średniej ocen cząstkowych z: 1. Zadania domowego (bibliografia). 2. Pisemnej pracy zaliczeniowej (recenzja książki). 3. Referatu z prezentacją multimedialną. W celu uzyskania zaliczenia wszystkie oceny cząstkowe muszą być ocenami pozytywnymi. Oceny niedostateczne powinny zostać poprawione w ustalonych terminach (wliczają się jednak do średniej). Ocena 5,0: średnia powyżej 4,51 Ocena 4,5: średnia w zakresie 4,21 – 4,50 Ocena 4,0: średnia w zakresie 3,76 – 4,20 Ocena 3,5: średnia w zakresie 3,41 – 3,75 Ocena 3,0: średnia do 3,40 Obciążenie studenta pracą: 1. Obecność podczas zajęć (1 ECTS). 2. Lektura zadanych tekstów i przygotowanie się do zajęć (0,5 ECTS). 3. Zadanie z bibliografii, przygotowanie referatu, recenzja książki (1,5 ECTS). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
| Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | (brak danych) | |
| Prowadzący grup: | Sylwia Psica | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu
Ćwiczenia - Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
| Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-17 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ ĆW
ĆW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Kamil Trombik | |
| Prowadzący grup: | Kamil Trombik | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu
Ćwiczenia - Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
| Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN ĆW
WT ŚR CZ ĆW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | (brak danych) | |
| Prowadzący grup: | Milena Cygan, Kamil Trombik | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu
Ćwiczenia - Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
| Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR ĆW
ĆW
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Kamil Trombik | |
| Prowadzący grup: | Kamil Trombik | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu
Ćwiczenia - Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR ĆW
ĆW
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Kamil Trombik | |
| Prowadzący grup: | Kamil Trombik | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu
Ćwiczenia - Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT ĆW
ĆW
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Kamil Trombik | |
| Prowadzący grup: | Kamil Trombik | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu
Ćwiczenia - Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT ĆW
ĆW
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Kamil Trombik | |
| Prowadzący grup: | Kamil Trombik | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu
Ćwiczenia - Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu |
|
| Skrócony opis: |
Kurs ma przygotować studentów do samodzielnego studiowania filozofii (poszukiwanie materiałów, zasady opisu bibliograficznego, podstawy warsztatu naukowego, sztuka dyskusji) oraz do pisania prostych prac z zakresu filozofii. W związku z tym prezentowane są szeroko rozumiane zagadnienia metodyczne oraz zagadnienia praktyczne (w tym przybliżane jest wykorzystywanie narzędzi informatycznych w praktyce naukowej filozofa). |
|
| Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do metodyki pracy naukowej. 2. Korzystanie z podręcznika internetowego, e-learning, pisanie podań. 3. Studia filozoficzne - charakterystyka różnych rodzajów zajęć dydaktycznych. 4. Specyfika różnych stylów uprawiania filozofii (na przykładzie filozofii współczesnej: racjonalizm-irracjonalizm, naturalizm-antynaturalizm), różne typy prac i wypowiedzi filozoficznych (formy tradycyjne, charakterystyka prac pisemnych we współczesnej filozofii akademickiej: streszczenia, sprawozdania, recenzje książek, artykuły filozoficzne, monografie). 5. Zaawansowana praca z edytorem tekstu: układ strony, formatowanie, edytowanie, praca w trybie "recenzji" (komentarze, tryb śledzenia zmian), tworzenie spisu treści. 6. Materiały naukowe w Internecie: wybrane strategie poszukiwania informacji, źródła wiedzy w Internecie, repozytoria wiedzy, czasopisma naukowe w sieci, selekcjonowanie źródeł. 7. Gromadzenie danych bibliograficznych, multiwyszukiwarki, bazy cytowań. 8. Bibliografia i odnośniki: bibliografie w praktyce badacza, sztuka tworzenia bibliografii załącznikowych, style opisu bibliograficznego w praktyce (styl harwardzki, UPJPII), tworzenie przypisów, funkcje przypisów w pracach naukowych. 9. Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych (struktura prezentacji, zawartość slajdów, estetyka slajdów) i przygotowanie do wygłoszenia referatu (praktyczne wskazówki). 10. Zasady pisania pracy dyplomowej: specyfika pracy dyplomowej, struktura pracy, wybór promotora i tematu, podstawowe wymogi typograficzne. 11. Sztuka rekonstruowania i analizowania tekstów filozoficznych, ćwiczenia z dyskusji i argumentacji - zajęcia praktyczne (wybrane tematy i lektury po konsultacji ze studentami). 12. O istocie pracy naukowej - dyskusja wokół książki "Jak być uczonym" M. Hellera. 13. Przedstawienie referatów i prezentacji (ćwiczenia praktyczne, dyskusja). |
|
| Literatura: |
Literatura podstawowa: M. Heller, Jak być uczonym, dowolne wydanie. P. Polak, K. Trombik, Metodyka pracy naukowej w filozofii: wprowadzenie do warsztatu cyfrowej humanistyki, Kraków 2023. Link do wersji cyfrowej: https://books.akademicka.pl/publishing/catalog/book/489 Seneka, Listy moralne do Lucyliusza, dowolne wydanie w tłum. W. Kornatowskiego („List LXX"). L. Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus, fragmenty dostępne online: https://sady.up.krakow.pl/wittgenstein.tlp.sens.htm Literatura uzupełniająca: U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tłum. G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007. J. Jadacki, Jak studiować filozofię, Warszawa 1996. K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001. M. Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk 2006. |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie.
