Historia filozofii polskiej
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | FIL-SL>Hisfpo-c |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii polskiej |
| Jednostka: | Wydział Filozoficzny |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Tryb zajęć: | Stacjonarne |
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi tekstami z zakresu historii filozofii polskiej. W ramach ćwiczeń analizowane będą utwory charakterystyczne dla minionych epok (od średniowiecza do okresu przełomu XIX/XX wieku). Podczas zajęć studenci będą mogli poznać specyfikę i wielowymiarowość polskiej filozofii, a także nauczą się identyfikować wybrane związki tej filozofii z rozwojem rodzimej kultury. |
| Pełny opis: |
I. Początki filozofii polskiej: Mikołaj z Polski. II. Witelo: pierwszy polski filozof i uczony. III. Burydianizm krakowski: Andrzej Wężyk i Benedykt Hesse. IV. Filozofia społeczna późnego średniowieczna: Stanisław ze Skarbimierza. V. Początki polskiego humanizmu: Jan Długosz i Kallimach. VI. Nowa filozofia przyrody: Mikołaj Kopernik. VII. Myśl społeczno-prawna renesansu: Andrzej Frycz Modrzewski. VIII. Humanistyczna myśl etyczna XVII wieku: Sebastian Petrycy z Pilzna. IX. Polska filozofia oświeceniowa I: Stanisław Leszczyński, Stanisław Konarski, Grzegorz Piramowicz. X. Polska filozofia oświeceniowa II: Hugo Kołłątaj. XI. Romantyzm i filozofia narodowa: Bronisław Trentowski, Karol Libelt XII. Pozytywizm na ziemiach polskich: Julian Ochorowicz, Stefan Pawlicki, Aleksander Świętochowski XIII. Szkoła Lwowsko-Warszawska I: Kazimierz Twardowski XIV. Szkoła Lwowsko-Warszawska II: Alfred Tarski XV. Zaliczenie ćwiczeń (podsumowanie kursu, omówienie prac zaliczeniowych, wystawienie ocen końcowych). |
| Literatura: |
I. Początki filozofii polskiej: Mikołaj z Polski 1. Nicolaus Polonus, Antipocras, w: Brata Mikołaja z Polski pisma medyczne, Poznań 1920, s. 45–57. II. Witelo: pierwszy polski filozof i uczony 2. Witelo, Skrót traktatu „O najważniejszej przyczynie pokuty i o naturze demonów”, w: 700 lat myśli polskiej. Filozofia i myśl społeczna XIII-XV wieku, oprac. J. Domański, Warszawa 1978, s. 46–69. III. Burydianizm krakowski: Andrzej Wężyk i Benedykt Hesse 3. Andrzej Wężyk, Komentarz do „Fizyki”, w: 700 lat myśli polskiej. Filozofia i myśl społeczna XIII-XV wieku, oprac. J. Domański, Warszawa 1978, s. 105–109. 4. Benedykt Hesse, Komentarz do „Fizyki”, w: 700 lat myśli polskiej. Filozofia i myśl społeczna XIII-XV wieku, oprac. J. Domański, Warszawa 1978, s. 110–118. IV. Filozofia społeczna późnego średniowieczna: Stanisław ze Skarbimierza 5. Stanisław ze Skarbimierza, Mowa o tych, którzy mają na względzie sprawiedliwość, w: Tenże, Mowy wybrane o mądrości, oprac. M. Korolko, Kraków 1997, s. 45–57. 6. Stanisław ze Skarbimierza, Kazanie o wojnie sprawiedliwej i niesprawiedliwej, w: Tenże, Mowy wybrane o mądrości, oprac. M. Korolko, Kraków 1997, s. 85–109. V. Początki polskiego humanizmu: Jan Długosz i Kallimach 7. Jan Długosz, Dedykacja „Dziejów Polski”, w: 700 lat myśli polskiej. Filozofia i myśl społeczna XIII-XV wieku, oprac. J. Domański, Warszawa 1978, s. 502–516. 8. Filip Kallimach Buonaccorsi, Życie i obyczaje Grzegorza z Sanoka, w: 700 lat myśli polskiej. Filozofia i myśl społeczna XIII-XV wieku, oprac. J. Domański, Warszawa 1978, s. 523–534. VI. Nowa filozofia przyrody: Mikołaj Kopernik 9. M. Kopernik, Zarys nowego mechanizmu świata i ruchów ciał niebieskich, w: Tenże, O obrotach ciał niebieskich i inne pisma, oprac. L.A. Birkenmajer, s. 5–20. 10. M. Kopernik, O obrotach ciał niebieskich, w: Tenże, O obrotach ciał niebieskich i inne pisma, oprac. L.A. Birkenmajer, s. 23–34 („Do Jego Świątobliwości, Papieża Pawła III, Mikołaja Kopernika przedmowa do ksiąg o obrotach sfer niebieskich”, „Przedmowa autora”). VII. Myśl społeczno-prawna renesansu: Andrzej Frycz Modrzewski 11. A. Frycz Modrzewski, O poprawie Rzeczypospolitej, w: 700 lat myśli polskiej. Filozofia i myśl społeczna XVI wieku, oprac. L. Szczucki, Warszawa 1978, s. 244–264. VIII. Humanistyczna myśl etyczna XVII wieku: Sebastian Petrycy z Pilzna 12. S. Petrycy z Pilzna, Przydatki do „Etyki” Arystotelesowej, w: 700 lat myśli polskiej. Filozofia i myśl społeczna XVII wieku. Część 2, oprac. Z. Ogonowski, s. 31–47. IX. Polska filozofia oświeceniowa I: Stanisław Leszczyński, Stanisław Konarski, Grzegorz Piramowicz 13. S. Leszczyński, Odpowiedź Króla Polskiego na rozprawę Jana Jakuba Rousseau nagrodzoną przez Akademię w Dijon, w: 700 lat myśli polskiej. Filozofia i myśl społeczna w latach 1700–1830, oprac. M. Skrzypek, Warszawa 2000, s. 635–643. 14. S. Konarski, Program filozofii w kolegiach pijarskich, w: 700 lat myśli polskiej. Filozofia i myśl społeczna w latach 1700–1830, oprac. M. Skrzypek, Warszawa 2000, s. 350–356. 15. G. Piramowicz, Powinności nauczyciela, Warszawa 1958, s. 13–19 (rozdział „O celu, obowiązkach nauczyciela”). X. Polska filozofia oświeceniowa II: Hugo Kołłątaj 16. H. Kołłątaj, Prawa i obowiązki naturalne człowieka oraz O konstytucji w ogólności, Warszawa 2006, s. 122–162 (rozdział „O Istocie Najwyższej jako przyczynie twórczej”). Dostęp online: https://rcin.org.pl/Content/42237/WA004_60127_P81004_Kollataj-Prawa-i-obo_oh.pdf XI. Romantyzm i filozofia narodowa: Bronisław Trentowski, Karol Libelt 17. B. Trentowski, Podstawy filozofii uniwersalnej, w: 700 lat myśli polskiej. Filozofia i myśl społeczna w latach 1831–1864, Warszawa 1977, s. 220–225. 18. K. Libelt, O miłości ojczyzny (dowolne wydanie), rozdziały II-IV. Dostęp online: https://pl.m.wikisource.org/wiki/O_mi%C5%82o%C5%9Bci_ojczyzny_(Libelt)/ca%C5%82o%C5%9B%C4%87 XII. Pozytywizm na ziemiach polskich: Julian Ochorowicz, Stefan Pawlicki, Aleksander Świętochowski 19. J. Ochorowicz, Wstęp i pogląd ogólny na filozofię pozytywną, w: 700 lat myśli polskiej. Filozofia i myśl społeczna w latach 1865–1895. Część 1, Warszawa 1980, s. 146–163. 20. S. Pawlicki, Filozofia i nauki, w: 700 lat myśli polskiej. Filozofia i myśl społeczna w latach 1865–1895. Część 2, Warszawa 1980, s. 276–288. 21. A. Świętochowski, Dumania pesymisty, Lublana 1877, s. 1–15 (rozdział „Zagadki wiedzy”). Dostęp online: https://polona.pl/item-view/747b1711-b3a8-4493-904a-8966c0933cbd?page=10 XIII. Szkoła Lwowsko-Warszawska: Kazimierz Twardowski 22. K. Twardowski, Jak studyować filozofię, w: Tenże, Rozprawy i artykuły filozoficzne, Lwów 1927, s. 172–176. 23. K. Twardowski, O przygotowaniu naukowem do filozofii, w: Tenże, Rozprawy i artykuły filozoficzne, Lwów 1927, s. 194–197. 24. K. Twardowski, O jasnym i niejasnym stylu filozoficznym, w: Tenże, Rozprawy i artykuły filozoficzne, Lwów 1927, s. 203–205. XIV. Szkoła Lwowsko-Warszawska: Alfred Tarski 25. A. Tarski, Prawda i dowód, w: Tenże, Pisma logiczno-filozoficzne. Tom 1: Prawda, Warszawa 1995, s. 292–332. |
| Efekty uczenia się: |
F1aK_W03 student zna idee i argumenty filozoficzne wybranych klasycznych autorów na podstawie samodzielnej lektury ich pism F1aK_W09 student posiada wiedzę o filozofii polskiej, jej roli w kształtowaniu dziedzictwa kulturowego Polski, Europy i świata F1aK_U03 student czyta i interpretuje tekst filozoficzny F1aK_K07 student ma świadomość znaczenia rodzimej tradycji filozoficznej dla kształtowania kultury polskiej |
| Metody i kryteria oceniania: |
Metody i zasady oceniania: 1. Praca zaliczeniowa (objętość ok. 3-4 stron) na temat związany z historią filozofii polskiej. Propozycja tematu zostanie przekazana podczas zajęć. Pracę zaliczeniową należy obronić. Ocena z pracy ustalana jest na podstawie oceny tekstu i obrony (średnia). 2. Sprawdziany notatek przygotowujących do ćwiczeń. Brak trzech notatek powoduje obniżenie oceny końcowej o 1 stopień. Brakujące notatki należy uzupełnić. 3. Aktywność merytoryczna podczas zajęć pozwala na podniesienie oceny końcowej o 0,5-1 punktu. 4. Obecność podczas ćwiczeń (możliwe 2 nieobecności). Kryteria oceniania na poszczególne oceny: 5.0 Najwyższy poziom osiągnięć, który może być rozsądnie oczekiwany od studenta na danym etapie rozwoju intelektualnego. Student wykazuje niezwykle silne nadzieje na bardzo dobry rozwój naukowy w danej dyscyplinie. Student osiagający takie oceny powininen może być zachęcany do kontynuwacji dalszej pracy naukowej w dyscyplinie. 4.5 Wysoki poziom osiągnięć w stosunku do danego etapu rozwoju intelektualnego. Student osiągający oceny 4.5 daje silne nadzieje na prawidłowy rozwój naukowy w danej dyscyplinie. 4.0 W pełni akceptowalny poziom wskazujący na adekwatne osiągnięcie założonych celów na aktualnym poziomie rozwoju studenta. Ocena 4.0 wskazuje że student może kontyuować studia, przyszłościowo można również rozsądnie zakładać, że jest w stanie osiągać coraz lepsze wyniki w rozwoju intelektualnym. 3.5 Osiągnięcie nieco wyższe niż progowe, ale wciąż nie w pełni satysfakcjonujące na aktualnym poziomie rozwoju studenta. Ocena 3.5 wskazuje, że są pewne szanse na rozwój naukowy w dyscyplinie, ale student musi zmienić metody uczenia się albo zwiększyć ilość wysiłków oraz czasu poświęcanych uczeniu się. 3.0 Progowe osiągnięcie, które pozwala na zaliczenie kursu. Wskazuje, że uczestnik tylko w minimalnym stopniu spełnił wymagania. Ocena 3.0 wskazuje brak perspektyw rozwojowych w dyscyplinie. Nagromadzenie ocen na tym poziomie wskazuje, że student nie powinien kontynuować studiów akademickich. 2.0 Z jakichkolwiek względów wynik pracy jest nieakceptowalny. Ten stopień wskazuje, że osiągnięcia studenta wskazują prawie zupełny brak opanowania wiedzy lub umiejętności lub kompetencji społecznych przewidywanych w kursie. Ocena taka powinna być ostrzeżeniem dla studenta, czy jest dalej w ogóle w stanie kontynuować studia, wskazuje ona że konieczne jest podjęcie zdecydowanych czynności w celu poprawy poziomu naukowego oraz powinna też zmobilizować do radykalnej zmiany stylu pracy. Kryteria oceny eseju i obrony: - przejrzystość, - styl i poziom językowy, - logika i argumentacja - sposób rozwinięcia tematu, - poziom analizy. Obciążenie studenta pracą: 1 ECTS: uczestnictwo w zajęciach (1 ECTS - 30 godzin). 1 ECTS: realizacja pozostałych warunków zaliczenia - lektura tekstów źródłowych (15 godzin), napisanie pracy zaliczeniowej (15 godzin). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
| Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ ĆW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Kamil Trombik | |
| Prowadzący grup: | Kamil Trombik | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu
Ćwiczenia - Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
| Okres: | 2021-02-18 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ ĆW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Kamil Trombik | |
| Prowadzący grup: | Kamil Trombik | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu
Ćwiczenia - Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
| Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ ĆW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Kamil Trombik | |
| Prowadzący grup: | Kamil Trombik | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu
Ćwiczenia - Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
| Okres: | 2023-02-23 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR ĆW
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Kamil Trombik | |
| Prowadzący grup: | Kamil Trombik | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu
Ćwiczenia - Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2024-02-22 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR ĆW
ĆW
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Kamil Trombik | |
| Prowadzący grup: | Kamil Trombik | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu
Ćwiczenia - Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN ĆW
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Paweł Polak | |
| Prowadzący grup: | Paweł Polak | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu
Ćwiczenia - Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu |
|
| Uwagi: |
Z uwagi na dużą liczbę tekstów część z nich może zostać wyłączona z realizacji jeśli grupa będzie miała problemy z pracą nad taką liczbą materiałów. Zmiany zostaną ogłoszone uczestnikom z wyprzedzeniem. Pracę zaliczeniową należy oddać w terminie do 4 czerwca 2025 r. przesyłając ją poprzez e-mail na adres prowadzącego. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
| Okres: | 2026-02-26 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Kamil Trombik | |
| Prowadzący grup: | Kamil Trombik | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu
Ćwiczenia - Protokół zaliczenia na ocenę przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie.
