Nauka, wiara, filozofia
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | FIL-FZP-SM>NaukaW |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Nauka, wiara, filozofia |
| Jednostka: | Wydział Filozoficzny |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Tryb zajęć: | Stacjonarne |
| Skrócony opis: |
W trakcie wykładów zostaną omówione podstawowe zagadnienia związane z problematyką relacji „nauka-religia-filozofia”, z uwzględnieniem perspektywy teistycznej, agnostycznej oraz ateistycznej. |
| Pełny opis: |
Szczegółowy zakres wykładu: 1. Wprowadzenie: podstawowa terminologia, główne grupy problemowe w obszarze relacji między nauką, religią i filozofią. 2. Relacja „nauka-filozofia-religia” w perspektywie historycznej: starożytność, średniowiecze, czasy nowożytne. 3. Problematyka metodologiczna: postawa naukowa a postawa religijna, współczesne modele relacji nauka-religia, rola filozofii w dialogu nauki i teologii. 4. Istnienie i poznawalność Boga – przegląd stanowisk. 5. Argumenty za istnieniem Boga: ontologiczne, kosmologiczne, teleologiczne, moralne, z matematyczności przyrody. 6. Współczesne spory z obszaru nauka-religia: a. spór o pochodzenie wszechświata (religia a fizyka i kosmologia) b. geneza i ewolucja życia (religia a biologia) c. pochodzenie człowieka (religia a antropologia fizyczna) d. natura człowieka, spór o duchowość, źródła moralności i wolną wolę (religia a antropologia fizyczna/neuronauka) e. geneza wierzeń religijnych (religia a antropologia/psychologia ewolucyjna/religioznawstwo kognitywne) 7. Sens życia a sens wszechświata: relacja nauka-religia a światopogląd. 8. Podstawy teorii argumentacji w kontekście sporów między teistami a ateistami. |
| Literatura: |
Literatura podstawowa: I. Barbour, Mity, modele, paradygmaty. Studium porównawcze nauk przyrodniczych i religii, tłum. M. Krośniak, Kraków 1984. T. Clements, Nauka kontra religia, tłum. B. Stanosz, Warszawa 2002. Czy przed Wielkim Wybuchem był Bóg? Argumenty naukowców i teologów, tłum. B. Baran, Warszawa 2007. P. Davies, Bóg i nowa fizyka, tłum. P. Amsterdamski, Warszawa 2006. D. Dennett, A. Plantinga, Nauka i religia. Czy można je pogodzić?, tłum. M. Furman, Ł. Kwiatek, Kraków 2014. M. Heller, Nowa fizyka i nowa teologia, Tarnów 1992. M. Heller, Sens życia i sens wszechświata, Tarnów 2002. M. Heller, T. Pabjan, Stworzenie i początek wszechświata. Teologia-filozofia-kosmologia, Kraków 2013. A. McGrath, Nauka i religia, tłum. M. Chojnacki, Kraków 2009. T. Pabjan, Anatomia konfliktu. Między nowym ateizmem a teologią nauki, Kraków 2016. O. Pedersen, Konflikt czy symbioza? Z dziejów relacji między nauką a teologia, tłum. W. Skoczny, Tarnów 1997. Refleksje na rozdrożu. Wybór tekstów z pogranicza wiedzy i wiary, tłum. A. Bożek i in., Tarnów 2000. J. Woleński, Granice niewiary, Kraków 2004. J. Życiński, Inspiracje chrześcijańskie w powstaniu nauki nowożytnej, Lublin 2000. J. Życiński, Bóg i ewolucja. Podstawowe pytania ewolucjonizmu chrześcijańskiego, Lublin 2002. Literatura dodatkowa: S. Atran, Ewolucyjny krajobraz religii, tłum. M. Kolan, Kraków 2013. Czy nauka zastąpi religię?, red. B. Brożek, J. Mączka, Kraków 2011. M. Heller, Z. Liana, J. Mączka, W. Skoczny, Nauki przyrodnicze a teologia: konflikt i współistnienie, Tarnów 2001. M. Heller, Filozofia kosmologii, dowolne wydanie. M. Heller, Filozofia przypadku, dowolne wydanie. M. Heller, Nauka i teologia niekoniecznie tylko na jednej planecie, Kraków 2019. Jan Paweł II, Encyklika "Fides et ratio", dowolne wydanie. G. Minois, Kościół i nauka. Dzieje pewnego niezrozumienia. Tomy I-II, tłum. A. Szymanowski, Warszawa 1995-1996. Przewodnik po filozofii religii. Nurt analityczny, red. J. Salamon, Kraków 2016. W. Sady, Dzieje religii, filozofii i nauki. Tomy 1-3, Kęty 2009-2013. S. Stewart-Williams, Darwin, Bóg i sens życia, tłum. P. Szwajcer, Stare Groszki 2014. Stwórca-Wszechświat-Człowiek. Tomy I-II, oprac. M. Heller, T. Sierotowicz, Tarnów 2006. J. Życiński, Trzy kultury. Nauki przyrodnicze, humanistyka i myśl chrześcijańska, Poznań 1990. |
| Efekty uczenia się: |
F2aK_W05: student zna szczegółowo i dogłębnie rozumie poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej. F2aK_U05: student wykrywa złożone zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami kulturowymi i rozwojem nauki oraz określa relacje między tymi zależnościami. F2aK_U13: student stawia i bada hipotezy dotyczące problemów z dziedziny: 1) filozofii umysłu lub 2) etyki lub 3) filozofii religii lub 4) filozofii kultury i filozofii języka lub 5) filozoficznych aspektów psychologii. F2aK_K06: student ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych. Fp2aK_W02: student posiada szczegółową i dogłębną wiedzę merytoryczną dotyczącą zagadnień filozoficznych wymienionych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum dla przedmiotu filozofia. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie ustnej. Obowiązuje znajomość materiału przedstawionego podczas wykładów oraz wybranej lektury (wykaz pozycji w zakładce „Literatura” --> "Literatura podstawowa"). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
| Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-22 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Kamil Trombik | |
| Prowadzący grup: | Kamil Trombik | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Protokół egzaminu przedmiotu
Wykład - Protokół egzaminu przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie.
